SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE
Źródło tekstów i fragmentów zamieszczonych poniżej:
Podręcznik:
"Informatyka dla szkół ponadgimnazjalnych - zakres podstawowy" - Grażyna Koba (MiGra)
TEMAT: Internet jako "ocean informacji".
CEL LEKCJI:
* zapoznanie z historią powstania Internetu oraz historią udostępnienia różnych usług za jego
pośrednictwem;
* Postrzeganie Internetu jako źródła informacji na prawie każdy temat.
* Poznanie sposobów wyszukiwania informacji w Internecie w celu wzbogacenia wiedzy z różnych dziedzin.
* Stosowanie właściwych metod szukania i selekcjonowania informacji.
* Ocenianie wiarygodności i przydatności informacji wyszukanych w Internecie.
* Świadome korzystanie z Internetu.
NACOBEZU:
* konflikty zbrojne jako motor napędowy rozwoju techniki i cywilizacji;
* estetyka i dokładność rysunków;
* nowe usługi internetowe powstałe między 2010 a 2018 rokiem.
POLECENIE: Zapoznaj się z poniższymi tekstami:
Zadanie 1.
W oparciu o powyższe teksty, na podpisanej kartce, proszę wykonać poniższe polecenia:
a) napisz, co to jest Internet;
b) napisz, jak powstał Internet;
c) narysuj piramidę rozwoju usług internetowych;
d) krótko wyjaśnij każdą z usług z tej piramidy.
Jeśli chcesz, swoje odpowiedzi możesz rozszerzyć posługując się innymi źródłami: słowniki, encyklopedie, Internet,...
TEMAT: Wyszukiwanie informacji w Internecie.
CELE LEKCJI:
* wiem, jak korzystać z przeglądarki internetowej
* umiem korzystać z encyklopedii internetowej
* potrafię wyszukać informacje zapisane w plikach określonego formatu
* umiem odnaleźć w Internecie pliki arkusza kalkulacyjnego
NACOBEZU:
* szukanie zaawansowane
* bezpieczeństwo szukania w Internecie
* ostrożność i zwracanie uwagi na wirusy
* nauczyć się korzystania z komputera, a dopiero później z Internetu! :-)
POLECENIE: Przeczytaj poniższe teksty i wykonaj ćwiczenie 6.
POLECENIE: Wykonaj poniższe zadanie 13:
(Porównaj swoje wyniki pracy z kolegami i koleżankami z
klasy)
Źródło tekstów i fragmentów zamieszczonych powyżej:
Podręcznik:
"Informatyka dla szkół ponadgimnazjalnych - zakres podstawowy" - Grażyna Koba (MiGra)
Temat: Wybrane przepisy prawa dotyczące TIK
CELE LEKCJI:
* zapoznanie z polskimi przepisami prawnymi w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnej w celu
zapobiegnięcia konsekwencjom karnym
* zapoznanie z prawem autorskim oraz najważniejszymi przestępstwami komputerowymi
* Przestrzeganie podstawowych przepisów prawa autorskiego dotyczących technologii informacyjno--
komunikacyjnych.
* Poznanie zasad korzystania z programów komputerowych.
* Rozumienie konieczności posiadania licencji na program komputerowy.
* Poznanie przykładów przestępstw komputerowych oraz odpowiedzialności karnej za nie.
NACOBEZU: prawo ochrony wizerunku w szkole!
POLECENIE: Zapoznaj się z prezentacją znajdującą się na stronie: http://prezi.com/4k45_bjvpo1j/wybrane-przepisy-prawa-dotyczace-technologii-informacyjno-komunikacyjnych-kl-ie/ (JEST ONA TEŻ DOSTĘPNA PONIŻEJ W PLIKU PDF: PRAWO AUTORSKIE)
Tematy do opracowania w oparciu o tę prezentację:
1.Przykłady przestępstw komputerowych i ich wyjaśnienie.
2.Na czym polega OCHRONA WIZERUNKU (ochrona wizerunku w szkole!)?
Temat: Komunikacja i wymiana informacji w Internecie.
CELE LEKCJI:
* Stosowanie technologii komunikacyjnej do komunikacji i wymiany informacji.
* Stosowanie zasad netykiety.
* Poznanie innych możliwości korzystania z Internetu.
NACOBEZU:
* szansa dla rozwoju społeczeństwa wynikająca z rozwoju TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnej).
* zagrożenia, z jakimi możemy się spotkać, korzystając z technologii informacyjno-komunikacyjnych, i ich ocena.
POLECENIE: Korzystając z podręcznika, ze swoich notatek lub z innych źródeł wykonaj na podpisanej kartce poniższe
zadania:
Zadanie 1.
Krótko wyjaśnij dziewięć form komunikacji i wymiany informacji:
- poczta elektroniczna,
- czat,
- komunikator internetowy,
- grupa dyskusyjna,
- forum dyskusyjne,
- Web 2.0,
- blog,
- FTP,
- P2P.
Zadanie 2.
Co to jest netykieta? Wymień przynajmniej dziesięć przykładowych jej zasad.
Temat: E-nauczanie oraz inne e-usługi.
CELE LEKCJI:
* Poznanie elementów życia w społeczeństwie informacyjnym na przykładzie e-usług.
* Dostrzeganie zalet i wad korzystania z usług opartych na technologii informacyjnej.
NACOBEZU: rozległy wpływ TIK na rozwój cywilizacji współczesnego pokolenia.
Zadanie.
Korzystając z dowolnego źródła wymień przynajmniej siedem e-usług. Jedną z nich wybierz i w miarę szczegółowo wyjaśnij. Podpisaną wewnątrz
dokumentu przez siebie pracę wyślij w postaci pliku PDF (możesz wykorzystać do tego program "doPDF").
Temat: Opracowywanie tekstu w edytorze tekstu.
Temat: Opracowywanie dokumentów wielostronnicowych.
POLECENIE:
1.Pobierz plik "dokument wielostronnicowy"
2.Sformatuj go w postaci planu trzeciego stopnia (tak, aby można było automatycznie utworzyć w nim spis treści - patrz PRZYKŁAD)
3.Trzy kolejne nagłówki odpowiednio sformatuj (krój i wielkość czcionki dla odpowiednich nagłówków muszą być takie same).
4.Na końcu dokumentu ustaw kursor i w tym miejscu utwórz spis treści (w zależności od wersji programu opcja: Wstaw/Odwołanie lub karta Odwołania).
5.Utwórz nagłówek i stopkę. Mają one zawierać tekst (koniecznie twoje imię i nazwisko, numer strony oraz informację o treści dokumentu), a także stosowną grafikę (stosowny znak, symbol, ozdobną
linię).
6.Nie zapomnij o akapitach i wyrównaniu tekstu.
7.Następnie otwórz konspekt dokumentu (zakładka widok/konspekt; pokaż tylko pierwszy wiersz).
8.Wykonaj zrzut ekranowy widoku konspektu (np. w formacie jpg).
9.Zrzut ekranowy konspektu wstaw na końcu swojej pracy, pod spisem treści.
10.Dokument nazwij swoim imieniem i nazwiskiem (klasa...), zapisz go z rozszerzeniem doc i wyślij do sprawdzenia.
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIE ZADANIA ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.
Temat: Tworzenie prezentacji multimedialnych na podstawie konspektu.
POLECENIE:
- Wykonaj prezentację multimedialną według poniższego konspektu na temat GRAFIKA KOMPUTEROWA:
- Zadbaj o odpowiednią szatę graficzną (tło, czcionka, ilustracje, animacje), przejścia slajdów, przycisków akcji, klipów, hiperłączy, itp.
- Postaraj się trzymać ogólnych zasad tworzenia prezentacji multimedialnych (patrz podręcznik str. 90-91).
- Swoją pracę zapisz jako "Pokaz programu PowerPoint 97-2003".
- W stopce dokumentu zapisz swoje imię i nazwisko oraz klasę.
Konspekt:
1.Grafika komputerowa - podział.
a. grafika rastrowa;
b. grafika wektorowa.
2.Na czym polega grafika rastrowa?
3.Zalety grafiki rastrowej.
a...............................
b...............................
c...............................
4.Wady grafiki rastrowej.
a...............................
b...............................
c...............................
5.Zastosowanie grafiki rastrowej.
6.Przykłady programów do grafiki rastrowej.
7.Na czym polega grafika wektorowa?
8.Zalety grafiki wektorowej.
a...............................
b...............................
c...............................
9.Wady grafiki wektorowej.
a...............................
b...............................
c...............................
10.Zastosowanie grafiki wektorowej.
11.Przykłady programów do grafiki wektorowej.
12.Porównanie grafiki rastrowej i wektorowej.
Temat: Opracowywanie grafiki rastrowej.
Pliki do wykonania POLECENIA:
Gif wykonany w programie GIMP przez uczennicę Zasadniczej Szkoły Zawodowej
WIELKANOC, Rok szkolny 2016/2017
Temat: Opracowywanie grafiki wektorowej.
POLECENIE
W edytorze tekstowym WORD wykonaj, wykorzystując opcje wstawianie/kształty oraz wstawianie/Obiekt clipart (Narzędzia do rysowania), ilustrację graficzną na
dowolnie wybrany temat. Pamiętaj, aby w ilustracji nie było pustych miejsc (białych miejsc). Zadbaj o tło i odpowiednią szatę graficzną. Może to być na przykład projekt kolorowego witraża
okiennego.
Temat: Wybrane funkcje arkusza kalkulacyjnego .
P O L E C E N I E:
Wykonaj poniższe ćwiczenie:
Z A D A N I E.
W oparciu o poprzednie ćwiczenie, stosując nadawanie nazw poszczególnym obszarom komórek oraz stosując funkcje LICZ.JEŻELI oraz ŚREDNIA, a także SUMA, wykonaj w arkuszu kalkulacyjnym zestawienie
wyników końcoworocznych (według pliku WZÓR).
Temat: Komputer i inne urządzenia elektroniczne.
CEL LEKCJI: zapoznanie z budową wewnętrzną (logiczną i mechaniczną) komputera oraz innymi urządzeniami elektronicznymi i ich przeznaczeniem.
NACOBEZU: należy zwrócić szczególną uwagę na schemat blokowy płyty głównej komputera oraz na estetykę
wykonywania poleceń.
Temat: Zasady tworzenia stron internetowych.
ZADANIE
Zapoznaj się z poniższym tekstem i w oparciu o zawarte w nim zasady wykonaj wstępny projekt strony internetowej (na dowolny temat), którą wykonasz na następnej lekcji. Swój gotowy projekt pokaż nauczycielowi. Strona musi mieć przynajmniej jedną podstronę, jedno zdjęcie oraz jeden link do dowolnej strony zamieszczonej w Internecie, np. www.google.pl
Temat: Tworzenie strony WWW w języku HTML.
Zanim wykonasz poniższe zadanie, zapoznaj z się poniższą prezentacją dotyczącą struktury dokumentu HTML. Przy budowie swojej strony możesz skorzystać z zawartego w niej szablonu strony WWW. Potrzebne znaczniki do budowy strony znajdziesz w podręczniku z informatyki, w edytorze kED, a także w kursie internetowym języka HTML dla zielonych, do którego link znajduje się na stronie głównej OSIEMNASTKI. Jeżeli swoją stronę będziesz tworzyć w zwykłym Notatniku systemu Windows, to PAMIĘTAJ, aby przy nagłówkach umieścić także poniższy nagłówek, zapisany wytłuszczonym brązowym drukiem:
<head>
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=windows-1250”>
</head>
W przeciwnym razie przeglądarka internetowa nie będzie poprawnie wyświetlać polskich znaków, pomimo umieszczenia w kodzie nagłówka określającego ich kodowanie:
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=iso-8859-2>. Jest to związane z tym, że Notatnik zapisuje polskie znaki w standardzie Windows-1250.
ZADANIE
W oparciu o swój projekt z poprzedniej lekcji wykonaj stronę internetową korzystając z dowolnego edytora tekstowego. Możesz w tym celu skorzystać z darmowego edytora kED umieszczonego w bocznej kolumnie lub zwykłego Notatnika.
Temat: Stosowanie stylów i elementów programowania do tworzenia stron WWW.
POLECENIE
Zapoznaj się z poniższym tekstem i wykonaj znajdujące się na jego końcu ZADANIE
Temat: Problemy algorytmiczne.
ZADANIE
W zeszycie lub na podpisanej kartce wyjaśnij poniższe pojęcia i zilustruj je przykładowymi schematami blokowymi:
- algorytm
- algorytm liniowy
- algorytm z warunkiem
- algorytm iteracyjny
- algorytm rekurencyjny
(możesz posłużyć się podręcznikiem, Internetem lub innym źródłem)
Temat: Sieci komputerowe.
ZADANIE 1.
Zapoznaj się z filmami:
https://www.youtube.com/watch?v=2KVAat3JaTM
https://www.youtube.com/watch?v=WxH9YNAfAao
ZADANIE 2.
W zeszycie lub na podpisanej kartce w oparciu o podręcznik lub Internet
a) Napisz, co to jest sieć komputerowa?
b) wypisz rodzaje sieci komputerowych oraz je krótko opisz;
c) odpowiedz na pytanie: Co to jest topologia szynowa, topologia pierścieniowa, topologia gwiazdy, topologia drzewiasta? Wszystkie rodzaje topologii sieci komputerowych zilustruj ich schematami i krótko scharakteryzuj (podaj ich zalety i wady).
UWAGA!
Temat: Bezpieczeństwo i ochrona danych w komputerach i sieciach komputerowych.
POLECENIE
W oparciu o podręcznik lub Internet wykonaj w zeszycie lub na podpisanej kartce notatkę na powyższy temat.