SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

Źródło tekstów i fragmentów zamieszczonych poniżej:

Podręcznik:

"Informatyka dla szkół ponadgimnazjalnych - zakres podstawowy" - Grażyna Koba (MiGra)

TEMAT: Internet jako "ocean informacji".

CEL LEKCJI:

* zapoznanie z historią powstania Internetu oraz historią udostępnienia różnych usług za jego

   pośrednictwem;

* Postrzeganie Internetu jako źródła informacji na prawie każdy temat.

* Poznanie sposobów wyszukiwania informacji w Internecie w celu wzbogacenia wiedzy z różnych dziedzin.

* Stosowanie właściwych metod szukania i selekcjonowania informacji.

* Ocenianie wiarygodności i przydatności informacji wyszukanych w Internecie.

* Świadome korzystanie z Internetu.

 

NACOBEZU:

* konflikty zbrojne jako motor napędowy rozwoju techniki i cywilizacji;

* estetyka i dokładność rysunków;

* nowe usługi internetowe powstałe między 2010 a 2018 rokiem.

POLECENIE: Zapoznaj się z poniższymi tekstami:

geneza.jpg
JPG Image 79.2 KB
rozwój.jpg
JPG Image 223.9 KB
piramida.jpg
JPG Image 143.7 KB

Zadanie 1.

W oparciu o powyższe teksty, na podpisanej kartce, proszę wykonać poniższe polecenia:

a) napisz, co to jest Internet;

b) napisz, jak powstał Internet;

c) narysuj piramidę rozwoju usług internetowych;

d) krótko wyjaśnij każdą z usług z tej piramidy.

Jeśli chcesz, swoje odpowiedzi możesz rozszerzyć posługując się innymi źródłami: słowniki, encyklopedie, Internet,...

TEMAT: Wyszukiwanie informacji w Internecie.

 

 

 

CELE LEKCJI: 

* wiem, jak korzystać z przeglądarki internetowej

* umiem korzystać z encyklopedii internetowej

* potrafię wyszukać informacje zapisane w plikach określonego formatu

* umiem odnaleźć w Internecie pliki arkusza kalkulacyjnego

 

NACOBEZU:

* szukanie zaawansowane

* bezpieczeństwo szukania w Internecie

* ostrożność i zwracanie uwagi na wirusy

* nauczyć się korzystania z komputera, a dopiero później z Internetu! :-)

POLECENIE: Przeczytaj poniższe teksty i wykonaj ćwiczenie 6.

wyszukiwanie informacji.jpg
JPG Image 87.4 KB
szukanie zaawansowane.jpg
JPG Image 41.6 KB

POLECENIE: Wykonaj poniższe zadanie 13:

                   (Porównaj swoje wyniki pracy z kolegami i koleżankami z klasy)

Zadanie 13.jpg
JPG Image 75.8 KB

Źródło tekstów i fragmentów zamieszczonych powyżej:

Podręcznik:

"Informatyka dla szkół ponadgimnazjalnych - zakres podstawowy" - Grażyna Koba (MiGra)

Temat: Wybrane przepisy prawa dotyczące TIK

 

 

CELE LEKCJI:

* zapoznanie z polskimi przepisami prawnymi w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnej w celu

   zapobiegnięcia konsekwencjom karnym 

* zapoznanie z prawem autorskim oraz najważniejszymi przestępstwami komputerowymi

* Przestrzeganie podstawowych przepisów prawa autorskiego dotyczących technologii informacyjno--

   komunikacyjnych.

* Poznanie zasad korzystania z programów komputerowych.

* Rozumienie konieczności posiadania licencji na program komputerowy.

* Poznanie przykładów przestępstw komputerowych oraz odpowiedzialności karnej za nie.

 

NACOBEZU: prawo ochrony wizerunku w szkole! 

POLECENIE: Zapoznaj się z prezentacją znajdującą się na stronie: http://prezi.com/4k45_bjvpo1j/wybrane-przepisy-prawa-dotyczace-technologii-informacyjno-komunikacyjnych-kl-ie/ (JEST ONA TEŻ DOSTĘPNA PONIŻEJ W PLIKU PDF: PRAWO AUTORSKIE)

 

Tematy do opracowania w oparciu o tę prezentację:

 

1.Przykłady przestępstw komputerowych i ich wyjaśnienie.

2.Na czym polega OCHRONA WIZERUNKU (ochrona wizerunku w szkole!)?

 

PRAWO AUTORSKIE.pdf
Adobe Acrobat Document 1.1 MB

Temat: Komunikacja i wymiana informacji w Internecie.

 

 

CELE LEKCJI:

* Stosowanie technologii komunikacyjnej do komunikacji i wymiany informacji.

* Stosowanie zasad netykiety.

* Poznanie innych możliwości korzystania z Internetu.

 

NACOBEZU:

* szansa dla rozwoju społeczeństwa wynikająca z rozwoju TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnej).

zagrożenia, z jakimi możemy się spotkać, korzystając z technologii informacyjno-komunikacyjnych, i ich ocena.

POLECENIE: Korzystając z podręcznika, ze swoich notatek lub z innych źródeł wykonaj na podpisanej kartce poniższe

                   zadania:

Zadanie 1.
Krótko wyjaśnij dziewięć form komunikacji i wymiany informacji:

 

- poczta elektroniczna,

- czat,

- komunikator internetowy,

- grupa dyskusyjna,

- forum dyskusyjne,

- Web 2.0,

- blog,

- FTP,

- P2P.

 


Zadanie 2.
Co to jest netykieta? Wymień przynajmniej dziesięć przykładowych jej zasad.

Temat: E-nauczanie oraz inne e-usługi.

 

 

CELE LEKCJI:

* Poznanie elementów życia w społeczeństwie informacyjnym na przykładzie e-usług.

* Dostrzeganie zalet i wad korzystania z usług opartych na technologii informacyjnej.

 

NACOBEZU: rozległy wpływ TIK na rozwój cywilizacji współczesnego pokolenia.

 

 

Zadanie.
Korzystając z dowolnego źródła wymień przynajmniej siedem e-usług. Jedną z nich wybierz i w miarę szczegółowo wyjaśnij. Podpisaną wewnątrz dokumentu przez siebie pracę wyślij w postaci pliku PDF (możesz wykorzystać do tego program "doPDF").

Temat: Opracowywanie tekstu w edytorze tekstu.

TEKST DO OPRACOWANIA
POLECENIE: Pobierz dokument znajdujący się obok, a następnie zawarty w nim tekst opracuj tak, aby jak najdokładniej odzwierciedlał WZÓR zawarty w poniższym dokumencie:
tekst do opracowania.doc
Microsoft Word Document 26.0 KB
WZÓR DO WYKONANIA
WZÓR DO WYKONANIA.pdf
Adobe Acrobat Document 261.9 KB

Temat: Opracowywanie dokumentów wielostronnicowych.

POLECENIE:

1.Pobierz plik "dokument wielostronnicowy"
2.Sformatuj go w postaci planu trzeciego stopnia (tak, aby można było automatycznie utworzyć w nim spis treści - patrz PRZYKŁAD)
3.Trzy kolejne nagłówki odpowiednio sformatuj (krój i wielkość czcionki dla odpowiednich nagłówków muszą być takie same).
4.Na końcu dokumentu ustaw kursor i w tym miejscu utwórz spis treści (w zależności od wersji programu opcja: Wstaw/Odwołanie lub karta Odwołania).
5.Utwórz nagłówek i stopkę. Mają one zawierać tekst (koniecznie twoje imię i nazwisko, numer strony oraz informację o treści dokumentu), a także stosowną grafikę (stosowny znak, symbol, ozdobną linię).
6.Nie zapomnij o akapitach i wyrównaniu tekstu.

7.Następnie otwórz konspekt dokumentu (zakładka widok/konspekt; pokaż tylko pierwszy wiersz).
8.Wykonaj zrzut ekranowy widoku konspektu (np. w formacie jpg).
9.Zrzut ekranowy konspektu wstaw na końcu swojej pracy, pod spisem treści.
10.Dokument nazwij swoim imieniem i nazwiskiem (klasa...), zapisz go z rozszerzeniem doc i wyślij do sprawdzenia.
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIE ZADANIA ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.

dokument wielostronnicowy.doc
Microsoft Word Document 64.0 KB
PRZYKŁAD ROZWIĄZANIA
PRZYKŁAD.pdf
Adobe Acrobat Document 300.8 KB

Temat: Tworzenie prezentacji multimedialnych na podstawie konspektu.

POLECENIE:
- Wykonaj prezentację multimedialną według poniższego konspektu na temat GRAFIKA KOMPUTEROWA:
- Zadbaj o odpowiednią szatę graficzną (tło, czcionka, ilustracje, animacje), przejścia slajdów, przycisków akcji, klipów, hiperłączy, itp.
- Postaraj się trzymać ogólnych zasad tworzenia prezentacji multimedialnych (patrz podręcznik str. 90-91).
- Swoją pracę zapisz jako "Pokaz programu PowerPoint 97-2003".
- W stopce dokumentu zapisz swoje imię i nazwisko oraz klasę.

Konspekt:

1.Grafika komputerowa - podział.
a. grafika rastrowa;
b. grafika wektorowa.
2.Na czym polega grafika rastrowa?
3.Zalety grafiki rastrowej.
a...............................
b...............................
c...............................
4.Wady grafiki rastrowej.
a...............................
b...............................
c...............................
5.Zastosowanie grafiki rastrowej.
6.Przykłady programów do grafiki rastrowej.
7.Na czym polega grafika wektorowa?
8.Zalety grafiki wektorowej.
a...............................
b...............................
c...............................
9.Wady grafiki wektorowej.
a...............................
b...............................
c...............................
10.Zastosowanie grafiki wektorowej.
11.Przykłady programów do grafiki wektorowej.
12.Porównanie grafiki rastrowej i wektorowej.

Temat: Opracowywanie grafiki rastrowej.

 

 

 

Otwórz ten plik i wykonaj zawarte w nim POLECENIE
POLECENIE.zip
Compressed Archive in ZIP Format 884.3 KB

Pliki do wykonania POLECENIA:

drzewo.zip
Compressed Archive in ZIP Format 2.3 MB
jabłko.jpg
JPG Image 109.5 KB

 

 

 

 

 

 

Gif wykonany w programie GIMP przez uczennicę Zasadniczej Szkoły Zawodowej

WIELKANOC, Rok szkolny 2016/2017

Temat: Opracowywanie grafiki wektorowej.

 

 

POLECENIE
W edytorze tekstowym WORD wykonaj, wykorzystując opcje wstawianie/kształty oraz wstawianie/Obiekt clipart (Narzędzia do rysowania), ilustrację graficzną na dowolnie wybrany temat. Pamiętaj, aby w ilustracji nie było pustych miejsc (białych miejsc). Zadbaj o tło i odpowiednią szatę graficzną. Może to być na przykład projekt kolorowego witraża okiennego.

Temat: Wybrane funkcje arkusza kalkulacyjnego .

 

 

P O L E C E N I E:

Wykonaj poniższe ćwiczenie:

ćwiczenia_z_EXCELA.pdf
Adobe Acrobat Document 357.3 KB

Z A D A N I E.
W oparciu o poprzednie ćwiczenie, stosując nadawanie nazw poszczególnym obszarom komórek oraz stosując funkcje LICZ.JEŻELI oraz ŚREDNIA, a także SUMA, wykonaj w arkuszu kalkulacyjnym zestawienie wyników końcoworocznych (według pliku WZÓR).

WZÓR.zip
Compressed Archive in ZIP Format 40.6 KB

Temat: Komputer i inne urządzenia elektroniczne.

 

 

 

CEL LEKCJI: zapoznanie z budową wewnętrzną (logiczną i mechaniczną) komputera oraz innymi urządzeniami                                 elektronicznymi i ich przeznaczeniem.

 

NACOBEZU: należy zwrócić szczególną uwagę na schemat blokowy płyty głównej komputera oraz na estetykę

                  wykonywania poleceń.

KOMPUTER i inne urządzenia elektroniczne
Microsoft Power Point Presentation 2.0 MB
W oparciu o powyższą prezentację wykonaj poniższ polecenie
POLECENIE.pdf
Adobe Acrobat Document 76.9 KB

Temat: Zasady tworzenia stron internetowych.

 

 

 

ZADANIE

Zapoznaj się z poniższym tekstem i w oparciu o zawarte w nim zasady wykonaj wstępny projekt strony internetowej (na dowolny temat), którą wykonasz na następnej lekcji. Swój gotowy projekt pokaż nauczycielowi. Strona musi mieć przynajmniej jedną podstronę, jedno zdjęcie oraz jeden link do dowolnej strony zamieszczonej w Internecie, np. www.google.pl

ZASADY BUDOWY STRON WWW
zas.bud.stron www.pdf
Adobe Acrobat Document 144.8 KB

Temat: Tworzenie strony WWW w języku HTML.

 

 

Zanim wykonasz poniższe zadanie, zapoznaj z się poniższą prezentacją dotyczącą struktury dokumentu HTML. Przy budowie swojej strony możesz skorzystać z zawartego w niej szablonu strony WWW. Potrzebne znaczniki do budowy strony znajdziesz w podręczniku z informatyki, w edytorze kED, a także w kursie internetowym języka HTML dla zielonych, do którego link znajduje się na stronie głównej OSIEMNASTKI. Jeżeli swoją stronę będziesz tworzyć w zwykłym Notatniku systemu Windows, to PAMIĘTAJ, aby przy nagłówkach umieścić także poniższy nagłówek, zapisany wytłuszczonym brązowym drukiem:

 

<head>

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=windows-1250”>

</head>

 

W przeciwnym razie przeglądarka internetowa nie będzie poprawnie wyświetlać polskich znaków, pomimo umieszczenia w kodzie nagłówka określającego ich kodowanie:

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=iso-8859-2>. Jest to związane z tym, że Notatnik zapisuje polskie znaki w standardzie Windows-1250. 

 

 

ZADANIE

W oparciu o swój projekt z poprzedniej lekcji wykonaj stronę internetową korzystając z dowolnego edytora tekstowego. Możesz w tym celu skorzystać z darmowego edytora kED umieszczonego w bocznej kolumnie lub zwykłego Notatnika.

STRUKTURA DOKUMENTU HTML - prezentacja
HTML.zip
Compressed Archive in ZIP Format 380.2 KB

Temat: Stosowanie stylów i elementów programowania do tworzenia stron WWW.

 

 

 

POLECENIE

Zapoznaj się z poniższym tekstem i wykonaj znajdujące się na jego końcu ZADANIE

TEKST DO PRZECZYTANIA
style i elem programow1.pdf
Adobe Acrobat Document 391.3 KB

Temat: Problemy algorytmiczne.

 

 

ZADANIE

 W zeszycie lub na podpisanej kartce wyjaśnij poniższe pojęcia i zilustruj je przykładowymi schematami blokowymi:

-          algorytm

-          algorytm liniowy

-          algorytm z warunkiem

-          algorytm iteracyjny

-          algorytm rekurencyjny

(możesz posłużyć się podręcznikiem, Internetem lub innym źródłem)

 

 

 

Temat: Sieci komputerowe.

 

 ZADANIE 1.

 

Zapoznaj się z filmami:

https://www.youtube.com/watch?v=2KVAat3JaTM

https://www.youtube.com/watch?v=WxH9YNAfAao

 

ZADANIE 2.

 

W zeszycie lub na podpisanej kartce w oparciu o podręcznik lub Internet

a)      Napisz, co to jest sieć komputerowa?

b)      wypisz rodzaje sieci komputerowych oraz je krótko opisz;

c)      odpowiedz na pytanie: Co to jest topologia szynowa, topologia pierścieniowa, topologia gwiazdy, topologia drzewiasta? Wszystkie rodzaje topologii sieci komputerowych zilustruj ich schematami i krótko scharakteryzuj (podaj ich zalety i wady).

UWAGA! 

 

 

Temat: Bezpieczeństwo i ochrona danych w komputerach i sieciach komputerowych.

 

POLECENIE

 

W oparciu o podręcznik lub Internet wykonaj w zeszycie lub na podpisanej kartce notatkę na powyższy temat.

ZADANIE 1

 

MÓJ REGULAMIN PRACOWNI KOMPUTEROWEJ 

 

W dowolnym edytorze tekstu wykonaj w 10 punktach swój regulamin pracowni komputerowej; pamiętaj o uzasadnieniu każdego punktu. Szata graficzna podniesie ocenę. Pracę wyślij na maila zapisanego obok.

 

UWAGA!

Możesz skorzystać z poniższych prezentacji w PDF lub znajdujących się niżej w Power Point.

Komputer_i_bhp2006.pdf
Adobe Acrobat Document 2.3 MB
REGULAMIN.pdf
Adobe Acrobat Document 312.3 KB
REGULAMIN.pps
Microsoft Power Point Presentation 464.0 KB
Komputer_i_bhp2006.pps
Microsoft Power Point Presentation 542.5 KB

ZADANIE 2

 

Zgodnie ze wzorem zamieszczonym w poniższym pliku jpg wykonaj w arkuszu kalkulacyjnym swój własny plan lekcji (dla swojej grupy). Wykonaj go tak, aby można było go w całości wydrukować i abyś mógł z niego wygodnie korzystać. Dokument zapisz pod nazwą wg. wzoru:

Jan_Kowalski_3.IIc i wyślij do sprawdzenia.

UWAGA! Zachowaj identyczne formatowanie (układ tekstu w tabeli)

Plan zajęć.jpg
JPG Image 266.9 KB
praca jednej z uczenic
PRZYKŁAD.jpg
JPG Image 185.0 KB

BUDOWA BAZY DANYCH w

Microsof Access 2007 - 2010

1.Tworzenie TABELI.pdf
Adobe Acrobat Document 260.5 KB
2.Tworzenie FORMULARZA.pdf
Adobe Acrobat Document 199.3 KB
3.WPROWADZANIE DANYCH.pdf
Adobe Acrobat Document 122.2 KB
4.Tworzenie KWERENDY.pdf
Adobe Acrobat Document 156.1 KB
5.Tworzenie RAPORTU.pdf
Adobe Acrobat Document 439.0 KB
6.Zapisywanie BAZY DANYCH.jpg
JPG Image 42.8 KB
DARMOWY EDYTOR HTML
ked.zip
Compressed Archive in ZIP Format 438.9 KB

Do lutowania układów scalonych zalecane jest używanie lutownic oporowych. Mają one mniejszą moc od lutownic transformatorowych, a także mniejsze groty, umożliwiające wykonywanie szybkiego i precyzyjnego lutowania. Układy scalone są wrażliwe na przegrzanie podczas lutowania.