INFORMATYKA - KLASA PIERWSZA TECHNIKUM
Temat: Sieci komputerowe – budowa i usługi (1-2)
ZADANIE 1.
W zeszycie lub na podpisanej kartce w oparciu o podręcznik lub Internet
a) Napisz, co to jest sieć komputerowa?
b) Wypisz rodzaje sieci komputerowych oraz je krótko opisz;
c) Odpowiedz na pytanie: Co to jest topologia szynowa, topologia pierścieniowa, topologia gwiazdy, topologia drzewiasta? Wszystkie rodzaje topologii sieci komputerowych zilustruj ich schematami i krótko scharakteryzuj (podaj ich zalety i wady).
UWAGA!
Kończymy pracę i przynosimy (wysyłamy zdjęcia) do sprawdzenia
ZADANIE 2.
Zapoznaj się z filmami:
https://www.youtube.com/watch?v=2KVAat3JaTM
https://www.youtube.com/watch?v=WxH9YNAfAao
......................................................................................................................................................................
Temat: Systemy operacyjne w środowisku sieciowym (1-2).
POLECENIE:
W edytorze tekstowym, np. Word wykonaj poniższe polecenia wzbogacone grafiką. Skorzystaj z e-podręcznika, podręcznika, Internetu lub innego źródła. Pracę wykonuj powoli, dokładnie i starannie.
Masz na nią 2 godziny lekcyjne.
1.Co to jest system operacyjny komputera i jakie są jego zadania?
2.Wymień najważniejsze wersje systemu WINDOWS od najstarszego do najnowszego i krótko każdą wersję scharakteryzuj (np. opinie użytkowników, długość utrzymywania się na rynku, itp.). Wklej logo danej wersji systemu; pracę wzbogać grafiką.
3.Wypisz kilka innych znanych ci systemów operacyjnych.
Temat: E-nauczanie oraz inne e-usługi.
CELE LEKCJI:
* Poznanie elementów życia w społeczeństwie informacyjnym na przykładzie e-usług.
* Dostrzeganie zalet i wad korzystania z usług opartych na technologii informacyjnej.
NACOBEZU: rozległy wpływ TIK na rozwój cywilizacji współczesnego pokolenia.
Zadanie.
Korzystając z dowolnego źródła wymień przynajmniej siedem e-usług. Jedną z nich wybierz i w miarę szczegółowo wyjaśnij. Podpisaną wewnątrz dokumentu przez siebie pracę wyślij w postaci pliku PDF (możesz wykorzystać do tego program "doPDF").
TEMAT: Internet jako "ocean informacji" (2h).
(Korzystanie z e-zasobów i współpraca zdalna)
CEL LEKCJI:
* zapoznanie z historią powstania Internetu oraz historią udostępnienia różnych usług za jego
pośrednictwem;
* Postrzeganie Internetu jako źródła informacji na prawie każdy temat.
* Poznanie sposobów wyszukiwania informacji w Internecie w celu wzbogacenia wiedzy z różnych dziedzin.
* Stosowanie właściwych metod szukania i selekcjonowania informacji.
* Ocenianie wiarygodności i przydatności informacji wyszukanych w Internecie.
* Świadome korzystanie z Internetu.
NACOBEZU:
* konflikty zbrojne jako motor napędowy rozwoju techniki i cywilizacji;
* estetyka i dokładność rysunków;
* nowe usługi internetowe powstałe między 2010 a 2018 rokiem.
POLECENIE: Zapoznaj się z poniższymi tekstami:
ZADANIE
W oparciu o powyższe teksty, na podpisanej kartce, proszę wykonać poniższe polecenia:
a) napisz, co to jest Internet;
b) napisz, jak powstał Internet;
c) narysuj piramidę rozwoju usług internetowych (STARANNY SCHEMAT ZA POMOCĄ PRZYRZĄDÓW GEOMETRYCZNYCH)
d) krótko wyjaśnij każdą z usług z tej piramidy.
Jeśli chcesz, swoje odpowiedzi możesz rozszerzyć posługując się innymi źródłami: słowniki, encyklopedie, Internet,...
Temat: Nowe technologie i oprogramowanie.
Wykonaj elektroniczną notatkę - REFERAT - w Wordzie na powyższy temat. W Internecie wyszukaj zagadnienia, które będziesz opisywał oraz stosowną do tego grafikę. Proszę o przemyślaną i nie za dużą pracę.
UWAGA
Przypominam, że TEAMS ma wbudowany program biurowy, a w nim jest także Word.
Temat: Nowoczesne technologie w służbie
człowiekowi.
POLECENIE
Napisz w dowolnej formie (elektronicznej lub papierowej) referat na powyższy temat. Pamiętaj o odpowiedniej grafice. Wyszukaj i przemyśl, o jakich technologiach będziesz pisał.
Informacje o pracy:
- czas 3 godziny lekcyjne
- wersja papierowa (10-15 stron A4)
- wersja elektroniczna (15-20 stron w edytorze
tekstowym)
Temat: Moja cyfrowa tożsamość
- rozpoczynamy nowy cykl lekcji z dziedziny SPOŁECZEŃSTWO W INTERNECIE
- dzisiejszy temat proszę opracować na podstawie podręcznika, e-podręcznika lub innych dostępnych źródeł (papierowych albo internetowych) w postaci elektronicznej notatki;
- między innymi proszę napisać, na czym polega cyfrowa tożsamość – co to takiego jest
- elektroniczną zwięzłą, ale treściwą notatkę przesyłamy na nasze14prace@gmail.com
(mile widziane podanie źródeł zebranych informacji)
Temat: Przemiany społeczne a technologie.
Korzystając z e-podręczników pod linkiem:
https://epodreczniki.pl/ksztalcenie-ogolne/szkola-ponadpodstawowa/informatyka
lub z innego źródła (np. w Internecie)
Proszę odpowiedzieć na pytanie:
Jaka jest zależność między przemianami społecznymi a rozwojem technologii?
Proszę podać kilka konkretnych przykładów z życia codziennego, jak jedno wpłynęło na drugie.
Pracę proszę wysłać w postaci elektronicznej notatki na nasz stały adres mailowy.
Temat: Cyberbezpieczeństwo.
W oparciu o dowolne źródło (podręcznik, e-podręcznik, Internet, itp.) proszę wykonać elektroniczną przemyślaną notatkę wzbogaconą ilustracjami i zdjęciami. Proszę zawrzeć w swojej pracy znaczenie słowa cyberbezpieczeństwo.
Prace przesyłamy do sprawdzenia. Proszę dalej nadrabiać zaległości, a zaległe prace także przesyłać do sprawdzenia.
Temat: Tworzenie stron internetowych (1h).
ZADANIE. Zasady tworzenia stron internetowych.
Zapoznaj się z poniższym tekstem i w oparciu o zawarte w nim zasady wykonaj wstępny projekt strony internetowej (na dowolny temat), którą wykonasz na następnej lekcji. Swój gotowy projekt pokaż nauczycielowi. Strona musi mieć przynajmniej jedną podstronę, jedno zdjęcie oraz jeden link do dowolnej strony zamieszczonej w Internecie, np. www.google.pl
Temat: Tworzenie stron internetowych w HTML (2h).
Zanim wykonasz poniższe zadanie, zapoznaj z się poniższym plikiem HTML.pdf dotyczącym struktury dokumentu HTML. Przy budowie swojej strony możesz skorzystać z zawartego w niej szablonu strony WWW. Potrzebne znaczniki do budowy strony znajdziesz w podręczniku z informatyki, w edytorze kED, a także w kursie internetowym języka HTML dla zielonych, do którego link znajduje się na stronie głównej OSIEMNASTKI. Jeżeli swoją stronę będziesz tworzyć w zwykłym Notatniku systemu Windows, to PAMIĘTAJ, aby przy nagłówkach umieścić także poniższy nagłówek, zapisany wytłuszczonym brązowym drukiem:
<head>
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=windows-1250”>
</head>
W przeciwnym razie przeglądarka internetowa nie będzie poprawnie wyświetlać polskich znaków, pomimo umieszczenia w kodzie nagłówka określającego ich kodowanie:
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=iso-8859-2>. Jest to związane z tym, że Notatnik zapisuje polskie znaki w standardzie Windows-1250.
.........................................................................................................................................................................................
ZADANIE
W oparciu o swój projekt z poprzedniej lekcji wykonaj stronę internetową korzystając z dowolnego edytora tekstowego. Możesz w tym celu skorzystać z darmowego edytora kED umieszczonego w bocznej kolumnie lub zwykłego Notatnika.
ZADANIE ALTERNATYWNE
Jeśli nie chcesz pracować z językiem HTML, wykonaj poniższe polecenie:
Na jednym z poniższych serwerów (lub innym) załóż swoją stronę internetową poświęconą wybranemu tematowi.
Adresy serwerów:
Etapy wykonania zadania:
1 godzina: Założenie strony na wybranym serwerze i wysłanie linku do niej na adres nasze14prace@gmail.com.
2 godzina: Zaopatrzenie strony odpowiednimi tekstami i grafiką.
..................................................................................................................................................................