INFORMATYKA - KLASA PIERWSZA TECHNIKUM

Temat: Sieci komputerowe – budowa i usługi (1-2)

 

ZADANIE 1.

 

W zeszycie lub na podpisanej kartce w oparciu o podręcznik lub Internet

 a) Napisz, co to jest sieć komputerowa?

 b) Wypisz rodzaje sieci komputerowych oraz je krótko opisz;

 c) Odpowiedz na pytanie: Co to jest topologia szynowa, topologia pierścieniowa, topologia gwiazdy, topologia drzewiasta? Wszystkie rodzaje topologii sieci komputerowych zilustruj ich schematami i krótko scharakteryzuj (podaj ich zalety i wady).

 

UWAGA!

Kończymy pracę i przynosimy (wysyłamy zdjęcia) do sprawdzenia

 

ZADANIE 2.

 

Zapoznaj się z filmami:

https://www.youtube.com/watch?v=2KVAat3JaTM

https://www.youtube.com/watch?v=WxH9YNAfAao

 

......................................................................................................................................................................

 

 Temat: Systemy operacyjne w środowisku sieciowym (1-2).

 

 POLECENIE:

 

W edytorze tekstowym, np. Word wykonaj poniższe polecenia wzbogacone grafiką. Skorzystaj z e-podręcznika, podręcznika, Internetu lub innego źródła. Pracę wykonuj powoli, dokładnie i starannie.

 

Masz na nią 2 godziny lekcyjne.

 

1.Co to jest system operacyjny komputera i jakie są jego zadania?

2.Wymień najważniejsze wersje systemu WINDOWS od najstarszego do najnowszego i krótko każdą wersję scharakteryzuj (np. opinie użytkowników, długość utrzymywania się na rynku, itp.). Wklej logo danej wersji systemu; pracę wzbogać grafiką.

3.Wypisz kilka innych znanych ci systemów operacyjnych.

Temat: E-nauczanie oraz inne e-usługi.

 

CELE LEKCJI:

* Poznanie elementów życia w społeczeństwie informacyjnym na przykładzie e-usług.

* Dostrzeganie zalet i wad korzystania z usług opartych na technologii informacyjnej.

 NACOBEZU: rozległy wpływ TIK na rozwój cywilizacji współczesnego pokolenia. 

Zadanie.
Korzystając z dowolnego źródła wymień przynajmniej siedem e-usług. Jedną z nich wybierz i w miarę szczegółowo wyjaśnij. Podpisaną wewnątrz dokumentu przez siebie pracę wyślij w postaci pliku PDF (możesz wykorzystać do tego program "doPDF").

TEMAT: Internet jako "ocean informacji" (2h).

           (Korzystanie z e-zasobów i współpraca zdalna)

 

CEL LEKCJI:

* zapoznanie z historią powstania Internetu oraz historią udostępnienia różnych usług za jego

   pośrednictwem;

* Postrzeganie Internetu jako źródła informacji na prawie każdy temat.

* Poznanie sposobów wyszukiwania informacji w Internecie w celu wzbogacenia wiedzy z różnych dziedzin.

* Stosowanie właściwych metod szukania i selekcjonowania informacji.

* Ocenianie wiarygodności i przydatności informacji wyszukanych w Internecie.

* Świadome korzystanie z Internetu.

 

NACOBEZU:

* konflikty zbrojne jako motor napędowy rozwoju techniki i cywilizacji;

* estetyka i dokładność rysunków;

* nowe usługi internetowe powstałe między 2010 a 2018 rokiem.

 

POLECENIE: Zapoznaj się z poniższymi tekstami:

geneza.jpg
JPG Image 79.2 KB
rozwój.jpg
JPG Image 223.9 KB
piramida (3).jpg
JPG Image 143.7 KB

ZADANIE

W oparciu o powyższe teksty, na podpisanej kartce, proszę wykonać poniższe polecenia:

a) napisz, co to jest Internet;

b) napisz, jak powstał Internet;

c) narysuj piramidę rozwoju usług internetowych (STARANNY SCHEMAT ZA POMOCĄ PRZYRZĄDÓW GEOMETRYCZNYCH)

d) krótko wyjaśnij każdą z usług z tej piramidy.

Jeśli chcesz, swoje odpowiedzi możesz rozszerzyć posługując się innymi źródłami: słowniki, encyklopedie, Internet,...

Temat: Nowe technologie i oprogramowanie.

 

Wykonaj elektroniczną notatkę - REFERAT - w Wordzie na powyższy temat. W Internecie wyszukaj zagadnienia, które będziesz opisywał oraz stosowną do tego grafikę. Proszę o przemyślaną i nie za dużą pracę.

 

UWAGA

Przypominam, że TEAMS ma wbudowany program biurowy, a w nim jest także Word.

Temat: Nowoczesne technologie w służbie

            człowiekowi.

 

POLECENIE

Napisz w dowolnej formie (elektronicznej lub papierowej) referat na powyższy temat. Pamiętaj o odpowiedniej grafice. Wyszukaj i przemyśl, o jakich technologiach będziesz pisał.

Informacje o pracy:

- czas 3 godziny lekcyjne

- wersja papierowa (10-15 stron A4)

- wersja elektroniczna (15-20 stron w edytorze

  tekstowym)

Temat: Moja cyfrowa tożsamość

 

- rozpoczynamy nowy cykl lekcji z dziedziny SPOŁECZEŃSTWO W INTERNECIE

- dzisiejszy temat proszę opracować na podstawie podręcznika, e-podręcznika lub innych dostępnych źródeł (papierowych albo internetowych) w postaci elektronicznej notatki;

- między innymi proszę napisać, na czym polega cyfrowa tożsamość – co to takiego jest

- elektroniczną zwięzłą, ale treściwą notatkę przesyłamy na nasze14prace@gmail.com

(mile widziane podanie źródeł zebranych informacji)

 

Temat: Przemiany społeczne a technologie.

 

Korzystając z e-podręczników pod linkiem:

 

https://epodreczniki.pl/ksztalcenie-ogolne/szkola-ponadpodstawowa/informatyka

 

lub z innego źródła (np. w Internecie)

Proszę odpowiedzieć na pytanie:

 

Jaka jest zależność między przemianami społecznymi a rozwojem technologii?

 

Proszę podać kilka konkretnych przykładów z życia codziennego, jak jedno wpłynęło na drugie.

Pracę proszę wysłać w postaci elektronicznej notatki na nasz stały adres mailowy. 

Temat: Cyberbezpieczeństwo.

 

W oparciu o dowolne źródło (podręcznik, e-podręcznik, Internet, itp.) proszę wykonać elektroniczną przemyślaną notatkę wzbogaconą ilustracjami i zdjęciami. Proszę zawrzeć w swojej pracy znaczenie słowa cyberbezpieczeństwo.

Prace przesyłamy do sprawdzenia. Proszę dalej nadrabiać zaległości, a zaległe prace także przesyłać do sprawdzenia.

Temat: Tworzenie stron internetowych (1h).

 

ZADANIE. Zasady tworzenia stron internetowych.

Zapoznaj się z poniższym tekstem i w oparciu o zawarte w nim zasady wykonaj wstępny projekt strony internetowej (na dowolny temat), którą wykonasz na następnej lekcji. Swój gotowy projekt pokaż nauczycielowi. Strona musi mieć przynajmniej jedną podstronę, jedno zdjęcie oraz jeden link do dowolnej strony zamieszczonej w Internecie, np. www.google.pl

zas.bud.stron www.pdf
Adobe Acrobat Document 144.8 KB

Temat: Tworzenie stron internetowych w HTML (2h).

 

Zanim wykonasz poniższe zadanie, zapoznaj z się poniższym plikiem HTML.pdf dotyczącym struktury dokumentu HTML. Przy budowie swojej strony możesz skorzystać z zawartego w niej szablonu strony WWW. Potrzebne znaczniki do budowy strony znajdziesz w podręczniku z informatyki, w edytorze kED, a także w kursie internetowym języka HTML dla zielonych, do którego link znajduje się na stronie głównej OSIEMNASTKIJeżeli swoją stronę będziesz tworzyć w zwykłym Notatniku systemu Windows, to PAMIĘTAJ, aby przy nagłówkach umieścić także poniższy nagłówek, zapisany wytłuszczonym brązowym drukiem:

 

<head>

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=windows-1250”>

</head>

 

W przeciwnym razie przeglądarka internetowa nie będzie poprawnie wyświetlać polskich znaków, pomimo umieszczenia w kodzie nagłówka określającego ich kodowanie:

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=iso-8859-2>. Jest to związane z tym, że Notatnik zapisuje polskie znaki w standardzie Windows-1250. 

.........................................................................................................................................................................................

 

ZADANIE

W oparciu o swój projekt z poprzedniej lekcji wykonaj stronę internetową korzystając z dowolnego edytora tekstowego. Możesz w tym celu skorzystać z darmowego edytora kED umieszczonego w bocznej kolumnie lub zwykłego Notatnika.

 

ZADANIE ALTERNATYWNE

Jeśli nie chcesz pracować z językiem HTML, wykonaj poniższe polecenie:

Na jednym z poniższych serwerów (lub innym) załóż swoją stronę internetową poświęconą wybranemu tematowi.

Adresy serwerów:

 

www.tripod.com

www.jimdo.com

www.hostinger.pl

https://pl.wordpress.com

www.prv.pl

 

Etapy wykonania zadania:

 

1 godzina: Założenie strony na wybranym serwerze i wysłanie linku do niej na adres nasze14prace@gmail.com.

2 godzina: Zaopatrzenie strony odpowiednimi tekstami i grafiką. 

..................................................................................................................................................................

HTML.pdf
Adobe Acrobat Document 1.0 MB

ZADANIE 1

 

MÓJ REGULAMIN PRACOWNI KOMPUTEROWEJ 

 

W dowolnym edytorze tekstu wykonaj w 10 punktach swój regulamin pracowni komputerowej; pamiętaj o uzasadnieniu każdego punktu. Szata graficzna podniesie ocenę. Pracę wyślij na maila zapisanego obok.

 

UWAGA!

Możesz skorzystać z poniższych prezentacji w PDF lub znajdujących się niżej w Power Point.

Komputer_i_bhp2006.pdf
Adobe Acrobat Document 2.3 MB
REGULAMIN.pdf
Adobe Acrobat Document 312.3 KB
REGULAMIN.pps
Microsoft Power Point Presentation 464.0 KB
Komputer_i_bhp2006.pps
Microsoft Power Point Presentation 542.5 KB

ZADANIE 2

 

Zgodnie ze wzorem zamieszczonym w poniższym pliku jpg wykonaj w arkuszu kalkulacyjnym swój własny plan lekcji (dla swojej grupy). Wykonaj go tak, aby można było go w całości wydrukować i abyś mógł z niego wygodnie korzystać. Dokument zapisz pod nazwą wg. wzoru:

Jan_Kowalski_3.IIc i wyślij do sprawdzenia.

UWAGA! Zachowaj identyczne formatowanie (układ tekstu w tabeli)

Plan zajęć.jpg
JPG Image 266.9 KB
praca jednej z uczenic
PRZYKŁAD.jpg
JPG Image 185.0 KB

BUDOWA BAZY DANYCH w

Microsof Access 2007 - 2010

1.Tworzenie TABELI.pdf
Adobe Acrobat Document 260.5 KB
2.Tworzenie FORMULARZA.pdf
Adobe Acrobat Document 199.3 KB
3.WPROWADZANIE DANYCH.pdf
Adobe Acrobat Document 122.2 KB
4.Tworzenie KWERENDY.pdf
Adobe Acrobat Document 156.1 KB
5.Tworzenie RAPORTU.pdf
Adobe Acrobat Document 439.0 KB
6.Zapisywanie BAZY DANYCH.jpg
JPG Image 42.8 KB
DARMOWY EDYTOR HTML
ked.zip
Compressed Archive in ZIP Format 438.9 KB

Do lutowania układów scalonych zalecane jest używanie lutownic oporowych. Mają one mniejszą moc od lutownic transformatorowych, a także mniejsze groty, umożliwiające wykonywanie szybkiego i precyzyjnego lutowania. Układy scalone są wrażliwe na przegrzanie podczas lutowania.